Op de Toekomst


André de Groot was tot voor kort beleidsmedewerker bij de Gemeente Rotterdam en hij ging begin maart met pensioen. Hij is een strijder voor het klimaat en wilde daar dus aandacht voor bij zijn afscheid in plaats van voor zichzelf. Omdat André gelooft in mensen en samenwerken aan een betere wereld, niet alleen als het gaat om economie, maar ook ecologie, had hij voor zijn afscheid Matthijs Schouten, emeritus-hoogleraar ecologie en filosofie, uitgenodigd voor een lezing. Schouten schetste hoe het oude idee van een hiërarchische ‘ladder van het leven’, waarin de mens bovenaan staat, steeds meer plaats maakt voor het besef dat alle vormen van leven met elkaar verbonden zijn. Desondanks doen we zo weinig om de natuur te beschermen. Schouten pleitte voor hernieuwde verwondering: sta dagelijks even stil bij iets dat niet door mensen is gemaakt. Kijk een maand lang elke dag een paar minuten naar dezelfde boom, struik of steen, en je zult de verbondenheid met de natuur ervaren.

Daarnaast vond er een gesprek plaats met Grootouders voor het Klimaat en was het Klimaatkoor Rotterdam uitgenodigd om enkele klimaatliederen ten gehore te brengen. In het Timmerhuis aan de voet van de Stoel van de Toekomst, ooit door Jan Terlouw bedacht, symbolisch voor in de Tweede Kamer, als vertegenwoordiger van toekomstige generaties maakten de Rotterdamse zangers indruk met de mooie en krachtige klimaatliederen.

Toekomststoel